Coronaversie

13 maart 2021

De derde schooldag was helaas online. Maar heel hard nodig. De studenten hadden grote behoeften aan samenzijn en filosoferen. Het was eigenlijk een heel bijzonder programma, bestaande uit pitches over het thema ‘Hoe nu verder met filosofie?’ Daarna hadden we een online-lunch met de frivoliteit ‘Dissen aan de dis’, waarbij elkaar lunchgewoonten aan de kaak werden gesteld. In de middag zijn we gaan werken en ontwerpen aan de toekomst onder het mom van ‘Schoolmaken’. We zijn geëindigd met een officieuze opening van De Eendagsschool die op 20 november 2020 een stichting was geworden.

Impressie opening De Eendagsschool, 13 maart 2021

David Heijmans, alumnus minor Filosofie en ethiek jaargang 2019-2020

Ik zit achter mijn laptop, in mijn studentenkamertje. Na een jaar van lessen online en sociale isolatie zou je zeggen dat ik op zaterdagochtend wel even iets anders wil doen, maar niets is minder waar.

Ik zit achter mijn laptop voor de opening van De Eendagsschool, een nieuwe filosofische gemeenschap voor en door jongeren. Als alumnus van de minor Filosofie en Ethiek – waar De Eendagsschool uit voortkomt – is deze dag zowel reünie als kennismaking. Ik zie oude gezichten, maar ook een hoop nieuwe mensen om te gaan ontmoeten.

Na een heerlijke ochtend herinneringen ophalen breekt de middag aan, waarin de eerste stappen van De Eendagsschool gezet worden. In verscheidene online ruimtes wordt druk gepraat over allerlei thema’s: Van het probleem met zorgprotocollen tot kunst als ritueel. Maar ook over thema’s als identiteit, twijfel en literatuur. Als een kind in de snoepwinkel grasduin ik bij de verschillende gesprekken. De ene keer actief deelnemend, dan weer even geconcentreerd luisterend. Van achter mijn laptop kom ik deze middag met meer verschillende perspectieven in aanraking dan ik in lange tijd geweest ben, en het is zalig!

Deze gesprekken leiden in de loop van de dag tot steeds concretere ideeën om De Eendaggschool mee vorm te geven. Ieders mening wordt op prijs gesteld en verwelkomd. De gesprekken worden steeds specifieker, plannen en dromen ontstaan. Met als grootste droom: De Eendagsschool als plek waar je één dag in de week naartoe komt. Niet omdat het moet, maar omdat je het wíl.

Aan het eind van de dag is er document vol met ideeën, de energie en ambitie spat van mijn scherm af. Na een korte toespraak van Bert Boumans heffen we allen het glas en is De Eendagsschool officieel geopend, en borrelen we rustig nog even door. Eenieder lijkt blij met deze samenkomst waarbij we met elkaar in gesprek kunnen gaan, elkaar kunnen bevragen over alles wat ons hoofd en hart bezighoudt. Een waar voorrecht om onderdeel van zo’n groep te mogen zijn. Wat een heerlijke zaterdag.